Startup marketing jótanácsok

Jun 12, 2018 07:12

Startup

Startup marketing

Startup körökben általános bölcsesség, hogy tízből kilenc ötlet elvérzik a megvalósítás első néhány évében. Jól átgondolt validációs stratégiával, költséghatékony online marketing eszközökkel ezt az arányt jelentősen javíthatjuk...

A korai fázisú startupok, illetve ötletek bukásának fő okai lehetnek a nem megfelelő piac vagy időzítés, a rossz termék illetve értékpropozíció, de legtöbbször az, hogy a termék híre egyszerűen nem jut el a megfelelő célcsoporthoz. Saját startup kezdeményezéseink és eddigi ügyféltapasztalataink alapján ezért nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy már a terméképítést megelőző validációs lépések során feltérképezzük, melyik online marketing csatornákkal és eszközökkel tudjuk az adott termék hírét a legeredményesebben eljuttatni a leendő felhasználókhoz.

Most ezzel kapcsolatban Balogh Gábor, a Drukka online marketing szakértője oszt meg hasznos alap-tippeket. Gábor 2011 óta foglalkozik közösségi médiával, és online marketinggel, több ügyfélmárka és belső startup marketing és kommunikációs tevékenységét vezeti.

Melyik online marketing csatornát használd?

Hazai viszonylatban a közösségi oldalak közül a kettő legnépszerűbb platform a Facebook és az Instagram, melyek elengedhetetlenek márkaépítésnél (is). Hirdetéseknél pedig még melléjük jön a Google Adwords.

Milyen eszközöket érdemes használni online marketinghez?

Eszközök közül mi a Hootsutie-ot bejegyzések időzítésére és a Sprinklrt (időzítés, analitika, üzenetek megválaszolása) használjuk, valamint ajánljuk még a Buffert is hasonló feladatokra.érdemes használni.

Honnan érdemes online marketing területről többet tanulni?

Magyar és angol nyelvű szakmai blogok közül amit mindenképpen érdemes böngészned: Thepitch.hu, Klikkmarketing, adwordsblog.huSocialmediatoday, Social Media Examiner, Socialdaily.

Mi az amit már a marketingtevékenység megkezdése előtt tudnunk kell?

Ki a célcsoport – perszona, mennyire szezonális a termék/szolgáltatás, mekkora a rendelkezésükre álló összeg, milyen metrikák alapján tudjuk mérni a marketingkampányok sikerességét.

Melyek a legnagyobb hibák, hiányosságok amiket startupok marketing területén hajlamosak elkövetni?

Mindent akarni, ráadásul azonnal… Főleg az elején, induló startupnál érdemes kisebb, jól elkülöníthető részenként kiépíteni a marketingtevékenységet. Pl: egy pár hónapos cég számára, nem egy költséges reklámfilm forgatása a legjobb ötlet, hogy új felhasználókat szerezzen.

Vannak, akik a sokkal kevésbé hatékony hirdetési megoldásokat próbálják előtérbe tolni, mint közterületi reklámok…

Vagy nem biztos, hogy külön szövegíró kell a marketinges mellé, esetleg még egy valaki, aki a hirdetéseket kezeli.

Az elején mindenképpen egy olyan marketinges kell, aki képes ezeket a feladatokat ellátni egy személyben és hatékonyan kell elkölteni a rendelkezésre álló hirdetési keretet, Facebook vagy Adwords hirdetésekkel esetleg instagram influencerekkel együtt dolgozva.

Melyek a legjobb gyakorlatok, bevált módszerek?

Minden startup más, de általánosságban elmondható, hogy a jó tartalom elengedhetetlen része egy startup marketingjének, és a közösségi média jelenlét. Ha van jó tartalmunk,(szöveg, videó, kép) érdemes hirdetéssekkel is megtámogatni, hogy el is jusson a célcsoportunkhoz.  

Saját projektjeinknél rendkívül hasznosak voltak a PR cikkek is.

Melyek azok a marketing / soc media trendek amiket érdemes most nyomon követni, kipróbálni?

Influencer marketing, live videó, chatbotok.

Reálisan mekkora büdzsével milyen eredményeket lehet elérni?

Nagyon nehéz egy fix számot mondani, és nyilván nagyon sok mindentől füg. Célcsoport, piac méret,  stb… De havi 500 000 Ft-os költéssel már lehet eredményeket elérni.

Hogyan érdemes „Do it Yourself” jelleggel marketingelni a startupunkat?

  1. Mindenképpen szükséges egy jól meghatározott értékpropozíció és célcsoport (persona).
  2. Egy eköré felépített websitelanding page és közösségi média jelenlét.
  3. Sok apró kísérleti marketingkampány – és az ehhez szükséges szöveg, grafika.
  4. Megfelelő analitika az eredmények értékelésére és továbbfejlesztésére. Mérjünk mindent, mekkora összeget költöttünk egy kampányra, az hány látogatót hozott, hány regisztrált felhasználót szereztünk...
  5. Sokat segít a „Done is better than perfect” felfogás. Megtalálni azt az időt, ami már elég, de még nem sok egy-egy kommunikációs feladat ráfordítására, de ez igazából a startup létre is igaz.
  6. És valaki aki mindezt összefogja.

Az eredményekből már könnyen láthatjuk, hogy sikeres-e az adott kampány, illetve értékpropozíció. Egyrészt tudjuk (feltételezzük) hogy az adott termékünket, szolgáltatásunkat mekkora összegért kínáljuk majd. Másrészt, a fenti validációs kísérletből ki tudjuk számolni az ügyfélakvizíciós költséget. Ha ezek alapján "kockás füzetben" pozitív megtérülést látunk, akkor érdemes nekivágni az építkezésnek. Ha nem, akkor irány újra a tervezőasztal...


iratkozz fel hírlevelünkre