Hogyan lesz szép a céged - 8 pontban

Jun 12, 2018 06:59

Startup

Startup brand

Ha a startupod kezdőtőkéjét elsősorban babzsákfotelekre és csocsóasztalra tervezted költeni, akkor ez nem a te cikked. Ha viszont beláttad, hogy az egyik lefontosabb befektetés a cég imidzsére költeni, akkor beszélnünk kell...

Hogy miért? Mert nem csak arról van szó, hogy mennyit költünk erre, hanem arról is, hogy hogyan. A cég arculatára költött pénzt lehet jól és rosszul is elkölteni. Ennek oka, hogy a jól felkészült, ügyes grafikus csak félsiker. Az eredmény másik, jelentős fele pedig a megbízó felkészültségén és hozzáállásán múlik, mely ha hiányos, csak másodrangú, silány munka fog születni.

Íme nyolc szempont, hogy ki tudd hozni a 100%-ot a következő alkalommal, amikor kreatív szakemberekkel dolgozol:

1. Jól válassz szakembert

A design egy szubjektív dolog, ezért a legkiválóbb grafikusok között is van, akinek a stílusa egyszerűen nem passzol a vállalkozásodhoz. Van, akinek az arculattervezés jobban fekszik, van, aki szebb mobil appokat tud készíteni, vagy esetleg az illusztráció a szakterülete. Döntsd el, hogy mire van szükségetek, és ahhoz mérten nézd át a grafikusok portfólióját, hogy ne érjenek meglepetések.

 

2. Neked nem egy logó kell

Ha meg van a grafikus, kezdődhet a közös munka. Az arculat szempontjából fontos tudni, hogy a logó a jéghegy csúcsa. A logó egy könnyen felismerhető és megjegyezhető szimbólum, viszont egy cég arculata ennél sokkal több mindent takar. Például a használható betűtípus-kombinációk, színkombinációk, visszatérő arculati motívumok és illusztrációk, melyek lefektetik a szabályokat a cég jövőbeni egységes megjelenéséhez. Ezeket arculati kézikönyvben rögzítik, ami a jövőben minden kreatív számára egyértelművé teszi, hogy milyen stílusban kell alkotni, legyen szó nyomdai kiadványról, animációról vagy Facecook posztról. Gondoljunk csak bármelyik világmárkára: már a képi világukról felismerjük egy-egy hirdetésüket még azelőtt, hogy megpillantjuk a logót. Egy igényes arculat időbe -és ennek megfelelően pénzbe is- kerül, viszont elengedhetetlen, ha egységes, komoly megjelenést szeretnénk.

 

3. A jó grafikus csak félsiker

Egy brief olyan, mint egy kotta a zenésznek. Ha nincs kotta, a zenész improvizálni fog, ha a kotta csúnya és összecsapott, akkor gyönyörűen fogja megszólaltatni a csúnya és összecsapott darabot.

Ha kreatív szakemberrel dolgozunk együtt, meg kell értenünk, hogy a végeredmény minősége egyenesen arányos lesz azzal, amennyi időt fektetünk a megbízás részleteinek kidolgozásába. Ezért nem szabad sajnálni, órákat, vagy akár egy egész napokat, amit ennek a megírásával töltünk.

 

4. Mi kerüljön a briefbe?

Vezetőként - jó esetben - tisztában vagy a saját határaiddal, ezért képes vagy feladatokat teljesen kiengedni az irányításod alól, megbízva mások szakértelmében. Konrkétan fogalmazva: a grafikus jobban tudja milyen dizájn kell a cégednek, mint te. Naprakészebb a trendekben, hiszen ezzel foglalkozik minden nap, és jobban tisztában van azzal, hogy milyen formavilág vagy tipográfia szolgálja a legjobban a vállalkozásod céljait. Sőt, az esztétikai érzéke is valószínűleg fejlettebb, nem beszélve az évekről melyeket a művészeti iskolában töltött. Ezért a kreatív szakembereknek nem utasításokat, hanem célokat kell megfogalmazni.

Mit írj egy briefbe:

  • Mi a projekt célja?
  • Kik a célközönség?
  • Milyen érzéseket szeretnénk kelteni a szemlélőkben?
  • Milyen hasonló munkák tetszenek és miért?
  • Milyen hasonló munkák nem tetszenek, és miért nem?


Mit ne írj egy briefbe:

  • Pontosan mit, milyen színeket, betűket, formákat szeretnél látni
  • Kit koppintsunk le

 

5. A tartalom a forma alá van rendelve

Sajnos túl sokszor hangzik el a “kezdjétek el a weboldalt, majd küldjük a szöveget” felkiáltás, a gyorsabb munka reményében, de igazából ez a módszer csak lassítja a munkát. Weboldalt és kiadványt építeni kész tartalom nélkül olyan, mint ruhát szabni valakire akit sosem láttunk. A formák és színek vezetik a szemet, de hiába, ha nem tudjuk hova vezessük őket. Sok kellemetlenséget spórolhatunk meg, ha a munka legelső fázisában átküldjük a nagyjából végleges szövegezést és a tartalmat. Az okosabb szakemberek neki sem fognak állnak a munkának addig, amíg ez nincs kész, ha mégis, akkor a toldozás-foltozás látszani fog a végeredményen.

 

6. Milyen képeket használj?

Az anyaggyűjtés nem feltétlenül a grafikus dolga, de a legtöbb esetben mégis elvégezzük, mert teljesen használhatatlan képeket kapunk. Néhány alapelv, amit érdemes betartani, vagy érdemes a kreatívra bízni:

  • Megfelelő felbontás: Egy átlagos képernyő felbontása 72 képpon/inch, míg egy nyomtatott anyagé 300. Ez azt jelenti, hogy amit egy átlagos laptop képernyőn megfelelő méretnek látunk, az nyomtatásban a negyedére zsugorodik a kép magassága és szélessége. Ezekről érdemes egyeztetni a grafikussal mielőtt válogatásba kezdünk.
  • Megfelelő minőség: Az irodai lámpák alatt mobillal lőtt képekkel a grafikus sem tud csodát tenni, ezért ha egy weboldalon vagy prospektusban szerepet kapnak a képek, bérelj profi fotóst vagy használj stockfotókat.
  • Jogtisztaság: Az interneten fellelhető képek többnyire szerzői jogi védelem alatt állnak, ezért ha nem szeretnénk ezeket a törvényeket sérteni, olyan stock oldalakon kell képet vásárolnunk, mint a Shutterstock, vagy pedig ezek ingyenes megfelelőin keresgélni ingyenesen felhasználható képek után, mint a pixabay.com vagy a pexels.com. Fontos megjegyezni, hogy a szerzői jognak betűtípusoknál is érdemes utána járni.

 

7. Ne ezen akarj spórolni

Mindenkinek van egy távoli fiatal rokona, aki szívesen megcsinálná zsebpénzért a logódat. Nem mindenki desinger, aki tudja, hogyan kell használni a Photoshopot. Egy grafikus egy egyszerű szórólapnál is tudatosan használja a művészeti alapismereteit, a színelméletet, kompozícióelméletet, tipográfiát de sokszor még a művészettörténeti ismereteinkre is szükségünk van. A IT fejlődésével a design is fejlődik, és nekünk folyamatosan szinten kell tartanunk amit megtanultunk, alkalmazkodni az új trendekhez, megtanulni az új programokat, bővíteni és fejleszteni az eszköztárunkat a piaci igényekenk megfelelően. Egy szó mint száz: Minden kreatív szakma egy teljes embert igénylő szakma komoly hivatástudattal. Aki ilyen szakmeberrel szeretne dolgozni annak késznek kell lenni ezt megfizetni, a többieknek pedig még mindig ott van az unokaöcsi.

 

8. Nem lesz kész délutánra

Egy jó grafikus tud gyorsan is dolgozni, és tud szépen is dolgozni. A kettő együtt nem megy. Érdemes lefektetni előre a munkafolyamat különböző fázisait, és tisztában kell lenni vele, hogy egy-egy projektet nem lehet “csak úgy összedobni”. Egy nagyobb munka napokig tartó kutatás és skiccelés után indul csak el, és rengeteg verzió landol a kukában, mire az ügyfél meglátja a “legelső” verziót, és ezután még hetekig, hónapokig elhúzódhat a munka. Ezekkel számolj, és időben kezdjétek el, hogy a piacralépéskor a céged arculata felismerhető, megnyerő és letisztult legyen!

 

Remélem ezek a pontok segítenek neked abban, hogy a legtöbbet kihozzátok a következő kreatív projektből! Ha pedig nem áll a rendelkezésedre egy kreatív csapat, nyugodtan keress minket!


iratkozz fel hírlevelünkre