Így validáld, teszteld startup ötletedet

Jun 12, 2018 07:40

Online Marketing

marketing

Egyszerű és költséghatékony eszközökkel tesztelheted startup ötleted életképességét és ezáltal növelheted az esélyed a sikerre.

Akár tele vagy jobbnál jobb, megvalósításra váró ötlettel, akár csak egyetlenegy dolog, a Nagy Ötlet lebeg a szemed előtt, érdemes olyan gyors és költséghatékony teszteket elvégezned, amelyből kiderül, érdemes-e jelentős időt és energiát belefektetni.

Manapság egyre népszerűbb startupot, innovatív ötletre épülő és nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalkozást kezdeni. Mi is ezt csináljuk, és több mint másfél tucatnyi startup koncepció tesztelése és megvalósítása után körvonalazódott, hogy melyek azok a lépések, amelyekkel már a kísérletezés elején fel tudjuk mérni egy koncepció életképességét.

Ezeket Te is bátran felhasználhatod a saját startup-od kezdeti lépéseinél. Íme:

1: Először találj egy valós megoldandó problémát, méginkább egy jó piacot

Sokan beleesnek abba a hibába, hogy még azelőtt elköteleződnének egy hirtelen jött ötlet mellett mielőtt egyáltalán látnák, hogy van-e olyan valós probléma amit az megold. Célszerűbb először kiszemelni a célpiacot ahol üzletet akarsz építeni (amely növekszik, van benne pénz, időszerű) és a piaci résztvevőket tanulmányozva találni egy megoldásra váró problémát. Utána már jöhet az ötlet-cunami

2: Legyen több ötleted, ne ragadj le egynél.

Kiválasztottad a piacodat és a problémát. Tudod, hogy a leendő ügyfelek várják rá a megoldást. Most már könnyebben tudsz, tudtok ötletelni azon hogy hogyan oldjátok meg az általatok felfedezett szükségletet. Azért jó több megoldási koncecpciót is kitalálni, mert így nem estek bele a „jaj, egy ötletem van, nem is tudom mi történne ha kiderülne hogy nem jó ötlet, így inkább csak azokat a dolgokat veszem észre amelyek megerősítenek hogy az ötletem jó” jellegű önillúziókba. Ha van tucatnyi ötleted, könnyű szívvel elengeded majd ezekből at a tizet ami valójában nem is működne, és agy arra az egy-kettőre tudsz majd fókuszálni amelyben tényleg van potenciál.

3: Validálj már az elejétől

Szóval ott tartunk, hogy van egy piacodegy létező problémával, és több ötleted, amelyek segíthetnek ezen a problémán. Sajnos azonban ez még mindig csak a legeleje a történetnek. Most jön az a rész, hogy teszteled, kiméred azt, hogy a koncepciódat milyen hatékonyan tudod eladni a leendő ügyfeleidnek.

Nem túl jó ötlet először terméket építeni és aztán eladni. Tapasztalatok szerint célszerűbb ha először eladod a termékedet, az értékpropozíciódat. Elég lesz a terméket akkor megépíteni ha biztosan van rá kereslet.

A legegyszerűbb módja az ilyen értékpropozíció tesztelésnek a landing page-k, azaz egyszerű marketingoldalak használata. Ennek lépései:

  • Ismered a célpiacodat és van egy képed a leendő ügyfelekről
  • Ismered a megoldásodat, annak előnyeit a leendő ügyfelek számára
  • Ebből összeállítasz egy egyoldalas, lényegre törő marketingoldalt a termékhez és ügyfélkörhöz illő arculattal
  • Ezt a marketingoldalt meghirdeted kis költségvetéssel Facebookon, Google-ön...
  • A marketingkampány végén (mondjuk 12 hét után) megméred a konverziós számokat, pl 10.000 Ft hirdetés felhasználásával hány felhasználó regisztrált az oldaladon -> és ebből meg tudod becsülni az  felhasználói akvizíciós költségedet
  • A másik oldalon pedig kiszámolod, hogy az ötletedet milyen áron értékesítenéd, abból mekkora lenne a megtérülésed...

Mi annak a hívei vagyunk, hogy a terméképítés fázisába csak akkor érdemes lépni, ha már a landing page alapú validációnál is pozitív megtérülést sikerül kimutatni.

Egy ilyen jól felépített ötletvalidáció természetesen számos komponens megfelelő fehasználását igényli. Értened kell a piackutatáshoz, értékpropozíció-készítéshez, design-hoz, online marketing kampányok indításához és elemzéséhez... Ritka az, hogy egy ember mindezeket képes egymaga elvégezni. Egy többfős csapatot pedig túl drága fenntartani ebben az életciklusban. Megoldás lehet, ha olyan partnerrel működsz együtt, ahogy már megvan a startup ötletek validációjához szükséges know-how, hogy könnyedén és költséghatékonyan átlendülhessetek ezen a validációs szakaszon, és minél előbb eljussatok a termék felépítéséig.

Több mint másfél tucatnyi startup építése után bátran mondhatjuk, hogy ilyen jelegű feladatokban örömmel állunk a rendelkezésedre. Az alábbi interjúban hallhatod az alapítónkat arról beszélni, hogy mivel tudunk hozzájárulni startup koncepciód sikeréhez. Így ha van egy startup-od amelynek korai fázisú, költséghatékony piaci validációra vagy termékfejlesztésre, skálázódásra van szüksége, keress minket bizalommal.


iratkozz fel hírlevelünkre