A startupépítés trendje a világban

2017-10-17 12:36:00

Startup

drukka blog

A hagyományos felépítésű vállalatokban hagyományos módszerekkel ugyanis nehéz gyorsan és jelentős innovációt létrehozni. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy újonnan indult startup egy formabontó termékkel orozza el a piaci részesedést a nagyobb vállalatok orra elől. Ráadásul a kreatív, energiákban gazdag és tettre kész munkavállalók is sokszor inkább köteleződnek el egy új ötlet mellett, hátrahagyva a biztonságos, de unalmasnak vélt munkahelyüket.

A startup és a (közepes- vagy) nagyvállalat gyakran tűnik a két végletnek, de ha innovációról van szó, mégis érdemes összefogniuk. A startupok kálváriája jól ismert: nincs elég pénz, befektető, nincs idő megtalálni a legjobb terméket és piacra lépési stratégiát, ezért tízből legalább kilenc kezdeményezést utolér a kudarc. Nagyobb cégben „statruposan” fejleszteni pedig papíron szépen működik, de a legtöbb esetben a vállalati kultúra és bürokrácia oltárán véreznek el az ilyen kezdeményezések.

De van remény. A Google, az Axa vagy éppen a Jaguar Land Rover csak néhány azok közül, amelyek multiként a startuposodásban látják a stratégiai megoldást. Erre többféle módszer létezik, például a nyílt innováció, vállalati kockázatitőke-befektetések vagy vállalati startupstúdiók létrehozása. A cél, hogy az amúgy merev szervezeti struktúrából kiemelkedhessenek az innovatív kezdeményezések. És az ilyen jellegű kezdeményezések már a hazai nagyobb és közepes vállalatok között is folyamatosan terjednek, gondoljunk csak a gombamódra szaporodó vállalati startup accelerátorokra.

Akármelyik modellről legyen is szó, annak nagy ára van az induláskor. Például egy belső vállalati startup program beindítása és az optimális üzemméret elérése igen magas befektetést és erőfeszítést igényel. A megtérülés pedig ideális esetben is legalább három-öt év. Ugyanúgy, ahogy egy évtizede még minden nagyobb vállalatnak vagyonokat kellett költenie saját szerverekre, informatikai infrastruktúrára. Aztán jött a felhő, amelynek fő előnye, hogy egy informatikai partner átvállalja a vállalatoktól az infrastruktúra-építés és -fenntartás nyűgeit. Az ügyfél pedig kulcsrakész, könnyen skálázódó, garantált minőségű megoldást kap. És a cégek tizedakkora költséggel ugyanolyan szintű IT-kapacitásokat tudnak megszerezni.

Hasonló trend figyelhető meg startup építésben is. Ez a „Startup as a Service”. A vállalat meghatározza az innovációs igényeit, hogy milyen tematikájú startupokat akar felépíttetni, egy erre szakosodott stúdió pedig biztosítja az építkezéshez szükséges kapacitásokat. Ideértjük a technológiai, dizájn-, marketing-, üzletfejlesztési és ügyvezetési kapacitásokat. És ami legalább ennyire fontos, a know-how-t: hogyan kell hatékonyan ötleteket generálni, dönteni a prioritásokról, majd egyszerre tucatnyi startup építését és növekedését menedzselni? Ebben a konstrukcióban lehetséges például termelőcég számára is új termékvonalakat és üzleti modelleket kifejlesztetni anélkül, hogy ahhoz radikálisan át kellene alakítania a belső működését. De láttunk már példát globális biztosítótársaság, autómárka és gyógyszeripari cég esetében is kiugróan sikeres esetekre. A kulcs a vállalati igények és lehetőségek figyelembevétele és átvitele a kivitelezésben. Ehhez pedig kell a saját tapasztalat. Ez utóbbi az, amelyből még meglehetősen kevés van, hiszen ez globális szinten is új trend. Trend, amelyet ha okosan kiaknázunk, akkor lépéselőnybe juttathatjuk az itthon innováló vállalatokat.

A következő bejegyzésekben sorra veszsük a startup építés általános lépéseit és ezek vállalaton belüli alkalmazhatóságát, az alábbi kérdések mentén:

  • Honnan jön az ötlet?
  • Milyen eszközökkel tudjuk ötletünket validálni?
  • Milyen irányelvek alapján építsük fel új startup koncepciónk arculatát?
  • Hogyan készítsünk IT startupunknak prototípust?
  • Melyek a hatékony startup marketing lépései?
  • Hogyan szerezzünk startupunknak befektetést?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy az elsők között értesüljön az új híreinkről.


iratkozz fel hírlevelünkre